Last Week in Dublin.

Tja!
Sista veckan i Dublin och troligtvis mitt näst sista bloginlägg här. Tiden går fort när du bor i Irland. Tog en stund att skriva detta inlägg också men det är lite jobbigt, för jag kan inte lägga upp bilder från jobbet så jag måste gå till internetcafé och så. Inte jobbigt alls med andra ord, men har annat för mig. Typ som bio och så.

I torsdags var jag på avdelningsfest med jobbet. Det var först Urban Treasure Hunting, där man skulle lsita ut olika platser i Dublin City Central genom olika ledtrådar och så. Det var ganska kul och jag hamnade i en grupp med trevliga människor. Bättre än att vara på jobbet iallafall. Vi gjorde rätt bra ifrån oss också, vi kom 2a. Chefernas lag vann så vi misstänkte fusk självklart. Skit samma lixom. Efter skattjakten satt vi alla på puben och åt lite pubsnack (fingerfood och sandwiches, dom jobbar så i Irland) och pratade. Vid 11 snåret gick jag och en ny kille på jobbet i 35års åldern, Ciaran, vidare till Hogans Pub en stund. Jag var väl hemma vid 1 ungefär. Helt ok kväll.

Fredagen var lugn, lugn som en filbunke. Jag låg i sängen, drack några öl och kollade på två filmer på datorn. På lördagen shoppade jag lite presenter till Sofia och sånt, bland annat en CDskiva med de bästa irländska publåtarna på. Ska ha en liten förfest när jag kommer hem med irlandstema, så nu är musiken löst iallafall. Hehe. Jag hade lite panik på dagen om att jag inte skulle få tag på någon polare att gå ut med på kvällen. Svår depp att sitta hemma ens näst sista helg i Dublin, men det löste sig iochmed att Daithi ringde och frågade om jag ville kolla på rugbyfinalen med han och några polare.

nils 100

Puben låg tre LUAS stationer från St Stephens Green, som i sin tur ligger tre DART stationer från mig. Hade jag gått hade det tagit 20 minuter från mig till St Stephens green, men jag tänkte vara lat och ta DARTen. Självklart hoppade mitt fullkomligt värdelösa lokalsinne in och jag lyckade typ gå åt fel håll från DART stationen så vad som borde tagit 5 minuter tog mig nästan en halvtimma och jag kom fram på fel sida av St Stephens Green. Jag hade alltså gått runt den. Skillat värre. Hursomhelst jag hoppade på LUASen och kom till puben ungeför samtidigt som Daithi, så det gjorde egentligen inte så mycket, förutom att jag var genomsvett när jag kom fram.

fock 2

Sydafrika vann över England i finalen. Alla (alla) irländare höll på Sydafrika, mest på grund av att dom hatar England (och särskilt Englands rugbylag) och att England vann förra VM. Jag brydde mig egentligen inte men bestämde mig för att hålla på England, dels för att heja på norra hemisfären och för att dom var under dogs. Efter matchen satte vi (Jag, Daithi och flickvän, plus tre till) och drack öl och skojade till det. Tog en taxi vid hem vid 2 halv 3 och hoppade direkt ner i morrlådan.

cathy 10

Söndagen var som vanligt lugn. Jag såg Stardust på bio, helt ok. Såg förresten Black Sheep förra veckan, en av de sämsta filmerna jag någonsin sett, så fruktansvärt dålig att det svartnade framför ögonen på mig. Igår (osndag) träffade jag Kärstin för några pints i Temple Bar och sa hej då. Gav henne några nummer till svenskar som bor i Dublin, så hon kan trakassera någon annan nu när jag är hemma. Snart är det min sista helg och planen är att säga hej då till jobbet på fredagen och sen gå på en going away party på kvällen. Festen är inte riktigt för mig men jag ska låtsas det. Sen träffar jag nog Daniel på Lördagen. Ska storstäda lägenheten och packa också. Kul kul.

clamp

Man kan få parkeringsböter i Irland, men det vanligaste är att man blir ”clamped”. Dom sätter ett lås på ditt bilhjul och så får man ringa polisen eller parkeringsbolaget att skicka över några killar att låsa upp hjulet igen. Detta kostar 80 euro kontant. Har man inga pengar, får man ingen bil. Helt sjukt system. Dessutom måste man ofta vänta 30 minuter på att dom som ska låsa upp kommer förbi. Ball har jag hört.

Slán!

Ett svar to “Last Week in Dublin.”

  1. Sofia Says:

    vad knäpp du är som dricker öl i sängen när du ser på film på datorn… hehehe… ses snart!!!! kyyssss

Kommentera

